NEMŮŽEŠ S KÝMKOLIV DOSÁHNOUT COKOLIV

„Pro svůj záměr si musím vybrat svoje lidi. Měním-li svůj záměr, nejspíš se budou muset změnit i ti lidé. A to bolí, nejsme na to zvyklí.“

Sám nedokážu nic. Žiju uprostřed lidí a lidé ovládají svět

Chceš, aby se k tobě lidé chovali jinak? Změň svoje chování. Nesnaž se měnit ty druhé, svalovat za svoje neúspěchy vinu na ně.

Bezpečí je hlavní motiv člověka

Za zavřenými dveřmi po jednání býváme nejchytřejší. Neumíme snášet stres, nikdo nás k tomu necvičil. Strach z neúspěchu redukuje schopnost myslet jen na jednoduché povely Útok, Útěk. Pořád máme jen 10 % svého jednání pod kontrolou. Proto za dveřmi je ze mě zase génius, cítím se bezpečný. Kdybych měl odvahu, zaklepu, vrátím se a pokračuju v jednání. 
Pro spolupráci je nejdůležitější spolehlivost. A teprve potom sympatie. Protože ti spolehliví začnou být také sympatičtí, ať jsou jací chtějí. 
Musíme mít společný záměr. To je hlavní předpoklad, jinak není důvod, abychom byli spolu. Nemůžeme s kýmkoliv dokázat cokoliv, jak si často myslíme. Pro svůj záměr si musím vybrat svoje lidi. Měním-li svůj záměr, nejspíš se budou muset změnit i ti lidé. A to bolí, nejsme na to zvyklí.

Když neovládnu sebe, nemůžu ovládnout druhé

Transakční analýza říká, že se při jednání snadno můžeme stát dítětem. Když se cítíme slabí, “pláčeme”, převádíme pozornost někam jinam. A také většina z nás nedospěla k tomu, abychom přestali být rodiče pro ty pod námi. Buď kritizuji nebo mám tendenci opečovávat. Ani jedno se nehodí na dospělé lidi. Když je budu opečovávat, budou mě zneužívat, když je budu kritizovat, budou se mi vyhýbat. Takže neopečovávám ani nekritizuji, dávám zpětnou vazbu, jsem pro ně bezpečný. Pak s nimi mohu jednat jako s dospělými. Dospělý přebírá odpovědnost. Ani dítě, ani rodič nechtějí odpovědnost.

Najdi si svého vlajkonoše

Vlajkonoš má potřebu vyprávět o tom, co se mu líbí. Buď pro něj atraktivní! Bude rozhlašovat tvoje úspěchy. Ušetří peníze, které je nutné investovat do marketinku. Dej mu do ruky svoji vlajku. Když se mu líbí třeba iPhone, zahrň ho informacemi, co všechno iPhone umí a že ho máš ty. A vlajkonoš moc rád bude rozšiřovat tuhle zprávu. Co bych dal do marketinku, to on mi udělá zadarmo a jako živý člověk. Všude jsou. Hledej je, oslovuj tím, co je zajímá, nech je dělat práci za sebe. 

Čím blíž jsem člověku, tím víc mu můžu rozumět

Udržuj svoje vztahy. Jako kytky. Živ je, zalévej, větrej. Setkávej se s lidmi, na kterých ti záleží. Ještě ladíme? Kam jdeme? Jednou za půl roku se s nimi potkej naživo při nějaké příležitosti, jednou do měsíce dej o sobě vědět elektronicky, raději pošli SMS než email, a když to půjde, zavolejte si. Ale neobtěžuj.

Chceš úspěšné vztahy? Musíš se lidem vyplatit

Buď bezpečný partner, spolehlivý, ekonomicky zajímavý. Pak se lidé budou kolem tebe držet, ideálně, když z toho budou mít také prospěch.
Najdi společný cíl, potřebné kompetence pro každého ze svých lidí. Společný cíl je alfaomega všeho. Ten cíl říká, proč jsme spolu. Škoda, cíle moc neumíme nadefinovat. Definujeme „hezká dovolená“. A když nevyjde počasí, bude půlka účastníků naštvaná...