KLIDNÝ DRAVEC V KAŽDÉM OKAMŽIKU

Ovládni své emoce v situaci, kterou jsi neočekával.

Kdykoliv se vystavíš novému prostředí, novým podmínkám, novým výzvám, novým vztahům, zažiješ změnu, kterou sis nepřipravil. Ocitneš se zase na samém začátku. 

Úkol je vždy stejný 

  1. Zvládni své emoce - dostaň situaci pod kontrolu.
  2. Dobře se zorientuj v situaci - kdo, s kým, proti komu a proč. 
  3. Rozhodni se na základě šancí na vítězství - měj už dopředu nastavené funkční paramentry pro posouzení.
  4. Ustup, pokud je situace neudržitelná - přežij - získej čas a ustup - pro další vhodnější pokračování.
  5. V klidu najdi příčinu nežádoucího stavu pro své cíle.
  6. Změň přístup a pokračuj v cestě za svým cílem.

Zvládni své emoce

  1. Dostaň pod kontrolu svoji pozornost a fantazii. 
  2. Dostaň pod kontrolu své dýchání, dostaň je do rytmu třeba počítáním.
  3. Dostaň pod kontrolu své oči.
  4. Dostaň pod kontrolu svá ústa - nemel, neječ, nekňourej.
  5. Dostaň pod kontrolu svou mysl - když dokážeš přečíst tištěný text - jsi v klidu…když ho přečteš nahlas bez afektu - jsi v úplném klidu.

Ten první krok je nejtěžší - fantazie spouští kritické scénáře, má jen dvě možná řešení: zlost a strach. Nic z toho ti nejspíš nepomůže. Oči jsou nejmocnějším zdrojem informací. Obrazy jsou nejsilnějším nástrojem fantazie.  

Ovládni své oči, ovládneš svůj strach.

Jejich zavření posiluje fantazii. Je lepší “poslat pohled” na slabá místa soupeře nebo na hledání únikové cesty. Nepomohlo? 

Bleskově se vykřič. Možná ti agrese pomůže zmobilizovat síly k boji, pokud je nutný. A druhá strana pozná tvé hranice. Možná to už příště raději nezkusí. Nebo se někde v koutě vyplač. Pláč tvého soupeře jen povzbudí v bojovnosti. Neměl by ho tedy vidět. Nebo si vezmi prášek. Zapal si něco silnějšího - nic to neřeší, tobě to může ulevit…Slabochy to natolik omámí, že začnou k těmhle řešením utíkat.  

Jak to udělat ještě lépe

  1. Jdi se někam vybít - sport, jedno jaký, ale dej si ten den pořádně zabrat, ať se “blbé pocity” v tobě nehromadí.  
  2. Když ten den uděláš svůj osobák - hned ti bude ze sebe lépe. 
  3. Najdi si pravidelný čas a prostor jen pro sebe. Kde jsi jen sám sebou, nemusíš nic pro nikoho hrát…Tam si to všechno srovnej v hlavě.

Dopadlo to vlastně dobře - žiješ. Už víš, kde na sobě máknout, aby tě přístě tak snadno nedostali…Tohle za tebe nikdo jiný neudělá. 

Není fér, aby tvoje nálady z neúspěchu nebo pocit ne-mohoucnosti odnášeli tvoji nejbližší.